Tapez ici pour nous appeler (+3224120712)
Schouwingscentrum voor auto's
  • Autokeuring
  • Rijbewijs
  • Contact
  • Openingsuren
Afspraak

Autokeuring

  • Startpagina
  • FAQ
  • Autokeuring
  • nl Nederlands
    • fr Français

FAQ

  • Autokeuring
  • Rijbewijs
  • COVID CT
Moet U een Z of ZZ-plaat hebben voor de keuring?

Een commerciële Z ou ZZ plaat is niet altijd nodig voor de keuring. U heeft GEEN Z of ZZ PLAAT NODIG indien u in het bezit bent van de laatste inschrijvingsplaat van het voertuig of indien het voertuig zal ingeschreven worden op dezelfde naam (titularis) als de plaat waarmee het voertuig wordt aangeboden voor de keuring.

Waar en wanneer het voertuig aanbieden voor de keuring?

– U kan een personenwagen aanbieden in de periode van twee maanden vóór de vervaldatum of de referentiedatum van uw keuringsbewijs.
– Een bedrijfsvoertuig mag U hoogstens één maand ervoor aanbieden.
– Een herkeuring moet steeds uitgevoerd worden in het station dat het vorige keuringsbewijs

heeft afgeleverd.

Hoe moet ik het voertuig aanbieden voor de keuring?

– Leeg, in zindelijke staat
– Met de voorgeschreven bandendruk
– Met duidelijk leesbaar chassisnummer en identificatieplaatje
– 4×4 : verwittig de inspecteur voor aanvang van de remtest
– Zonder spijkerbanden of sneeuwkettingen
– Alle zitplaatsen toegankelijk en alle gordels ingeklikt
– Motoroliepeil in orde
– Motor goed onderhouden en op bedrijfstemperatuur
– Met afneembare bol gemonteerd op de trekhaak
– Om nagekeken te worden moet het reservewiel vrij en toegankelijk zijn in de koffer

Welke documenten moet ik klaarhouden voor de keuring?

– Het inschrijvingsbewijs
– Het gelijkvormigheidsbewijs of  COC
– Het vorig keuringsbewijs

Voor de Bedrijfsvoertuigen daarenboven

– De Technische Fiche
– Het Identificatieverslag

De geldigheidsdatum van het vorig keuringsbewijs is overschreden. Wat gebeurt er?

U dient het voertuig zo snel mogelijk aan te bieden voor de keuring.
Er zal een toeslag voor het laattijdig aanbieden worden aangerekend : (zie tarieven)

– gedurende de eerste maand
– gedurende de 2de en 3 maand
– gedurende 4, 5 of 6 maand
– na 6 maand en meer

Hoe kan ik een afspraak vastleggen?

U kan een afspraak vastleggen op onze web-site: https://vip.s-a.be of door te bellen naar het nummer 02 /412 07 27

Wat moet ik doen indien ik geen oproepingskaart heb ontvangen?

U hoeft niet te wachten op een oproepingskaart om uw voertuig aan te bieden.
U mag uw voertuig (personenwagen) aanbieden twee maand vóór de vervaldatum van uw laatste keuringsbewijs (of vóór de 4de verjaardag van uw nieuw gekochte personenwagen).

Ik heb een oproepingskaart gekregen maar ik ben reeds naar de keuring geweest. Wat moet ik doen?

U hoeft niets te doen. U moet geen rekening houden met de oproeping.

Moet of kan ik voor een herkeuring een afspraak nemen?

NEEN, (tenzij het een speciale “keuring na ongeval” betreft.)
Er is in elk van onze stations een specifieke lijn voor herkeuringen voorbehouden om de wachttijd te beperken .

Waar moet ik mijn voertuig aanbieden voor de herkeuring?

Het voertuig moet opnieuw worden aangeboden in het station dat het keuringsbewijs met beperkte geldigheid heeft afgeleverd.

Welke verschillende geldigheden kan een keuringsbewijs hebben? Wat betekenen de verschillende sanctie-codes van de vastgestelde gebreken?

Groen (met normale geldigheid) 

Indien geen enkele gebrek vermeld is op het keuringsbewijs betekent het dat uw voertuig conform de reglementaire voorschriften werd bevonden.

Indien een code 5 vermeld is op uw keuringsbewijs betekent dit dat er een gebrek werd vastgesteld waaraan U wel onmiddellijk moet verhelpen doch zonder het voertuig te moeten aanbieden voor een herkeuring.

Indien een code 4 voorkomt op uw keuringsbewijs betekent dit dat dit onderdeel moet opgevolgd worden, zonder dat het op dit moment een interventie , herstelling  noch herkeuring vereist.

Groen (beperkt tot 3 maand)

Uw voertuig is niet in orde en U hebt 3 maand tijd om die tekortkoming in orde te brengen. U dient het voertuig wel opnieuw aan te bieden voor een herkeuring binnen de aangegeven geldigheidstermijn .

Er kunnen op dergelijk keuringsbewijs ook codes 4 en 5  vermeld zijn.(zie hoger)

Rood (beperkt tot 14 dagen)

Uw voertuig is niet in orde en dient hersteld te worden vóór elk nieuw gebruik. U beschikt over 14 dagen om het voertuig voor herkeuring aan te bieden.
U mag na herstelling en voor de herkeuring rijden binnen de aangegeven geldigheidstermijn.
Rood (verboden tot het verkeer)
Uw voertuig is niet in orde en dient hersteld én herkeurd te worden vóór elk nieuw gebruik.
Het is niet toegelaten met het hersteld voertuig te rijden voor zijn herkeuring.

Hoe kan ik een keuringsbewijs met 2 jaar geldigheid verkrijgen?

Om een keuringsbewijs met 2 jaar geldigheid te verkrijgen moet het voertuig voldoen aan ALLE onderstaande voorwaarden :

  • Het moet om een personenwagen gaan (niet geldig voor lichte vrachtauto’s, vrachtwagens, aanhangwagens … )
  • Het voertuig moet minder dan 6 jaar oud zijn op het ogenblik van de keuring
  • Het voertuig moet tijdig worden aangeboden
  • Het voertuig moet minder dan 100.000 km hebben op de teller
  • Het keuringsbewijs moet groen zijn zonder code 3 bij een periodieke keuring (geen beperkte geldigheid). Er is geen bonus mogelijk na een herkeuring.
  • Het voertuig mag niet gebruikt worden als trekkend voertuig voor een aanhangwagen van meer dan 750 kg.

Betaling - Welke betalingsmogelijkheden worden aangeboden?

Wij aanvaarden betalingen met cash of Bancontact. Wij aanvaarden geen kredietkaarten.

Voor ieders veiligheid raden wij aan met Bancontact te betalen.

Ik vind mijn inschrijvingsbewijs niet meer. Wat moet ik doen?

Eerst dient U bij de politie te gaan teneinde een attest van verlies te vragen.

  1. Voor de periodieke keuring :

Vraag een duplikaat van uw inschrijvingsbewijs aan bij de DIV via uw verzekeringsagent.

Als het voertuig wordt aangeboden met het duplikaat van het inschrijvingsbewijs is er geen enkel probleem.

U kan het voertuig aanbieden voor de keuring met het attest van verlies MAAR in dat geval zal U een keuringsbewijs verkrijgen met maximum 3 maand geldigheid.

  1. Voor een tweedehandskeuring :

U kan het voertuig aanbieden voor een tweedehandskeuring met het attest van verlies.

Als het voertuig wordt aangeboden voor verkoop hoeft U geen duplikaat van het inschrijvingsbewijs aan te vragen.

Ik ga niet akkoord met de beslissing van de keuring. Hoe kan ik een klacht uiten?

Indien U een klacht wenst te uiten :
Wendt U zich onmiddellijk tot de stationoverste. Het is de eenvoudigste en de snelste methode want U bent ter plaatse mét het voertuig en de reden van uw klacht kan onmiddellijk worden behandeld.

Indien U niet tevreden bent met de interne afhandeling kan U zich wenden tot de directie.
In laatste instantie kan U zich wenden tot de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB) Mobiliteit,
CNN, Vooruitgangstraat 80 bus 1 te 1035 Brussel.

Ik vind mijn keuringsbewijs niet terug. Hoe kan ik een duplikaat verkrijgen?

U dient zich met uw inschrijvingsbewijs te begeven naar een keuringcentrum in België om een duplikaat van het laatste keuringsbewijs (betalend) aan te vragen.

Deze aanvraag hoeft niet te gebeuren in het station dat de laatste keuring heeft uitgevoerd.

Zie ook

  • Historiek van het bedrijf
  • Juridische kennisgeving
  • Schouwingscentrum voor Auto’s : voorstelling
  • Video

Belgische diensten

Brussel Mobiliteit
GOB Autokeuring
GOB Rijopleiding en rijexamen
Politie Federaal
VIAS Institute
Vergoedingsformulier
DIV

Internationale Organismen

EEG – Europeese reglementering
(ONU) United Nations Economic Commission for Europe
CIECA
CITA

Veritas
© 2015 Schouwingscentrum voor Auto's n.v.
Erkende onderneming door de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB) Mobiliteit